خرید کفش ورزشی

اشتباهات رایج در خرید کفش ورزشی

کفش ورزشی یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین ابزار برای ورزش کردن است.اگر شما بتوانید از اشتباهات رایج در خرید کفش ورزشی اجتناب کنید، کمتر دچار مصدومیت می‌شوید و آسیب‌های فیزیکی مزمن هم به سراغتان نخواهند آمد. البته در آسیب‌دیدگی ورزیش مقصر ما هستیم نه کفش ورزشی. با مجله مد و پوشاک استایل برتر در این مقاله همراه شوید تا درباره اشتباهات رایج در خرید کفش ورزشی با شما صحبت کنیم.

چه کفشی برای چه ورزشی؟

مشتریان در دهه ۶۰ میلادی، تنها یک انتخاب یا گزینه برای خرید کفش ورزشی داشتند! فقط کفش‌های کتانی همه‌کاره یا «Sneakers». اما امروزه صدها برند و شرکت سازنده کفش‌های ورزشی ظهور کرده‌اند. ازاین‌رو انتخاب یکی از محصولات آن‌ها که مناسب ما باشد، به کار دشوار و گیج‌کننده‌ای تبدیل‌شده است! اما حالا که این‌همه انتخاب متنوع، جذاب و مناسب پیش رویمان قرار دارد، چرا برای انجام ورزش‌های گوناگون فقط یک جفت کفش ورزشی می‌خریم؟

در واقع یکی از بدترین و شاید غیرقابل‌توجیه‌ترین اشتباهات رایج در خرید کفش ورزشی، همین است. بسیاری از ما یک جفت کفش ورزشی می‌خریم و تمام ورزش‌ها را با همان انجام می‌دهیم. تازه انتظار داریم که مصدوم هم نشویم. همه ما باید بدانیم که هر ورزش، کفش مناسب خود را می‌طلبد. به موارد زیر توجه کنید:

خرید کفش ورزشی

کفش برای ورزش‌های سالنی

ورزش‌هایی نظیر تنیس، بسکتبال، والیبال، فوتسال و … معمولاً در سالن یا بر روی زمین‌های مخصوص انجام می‌شوند! در اکثر این ورزش‌ها، بازیکن به سمت جلو، عقب و کناره‌ها حرکت می‌کند. تنها نکته کلیدی در خرید کفش‌های ورزشی سالنی، توجه به نوع کفی کفش است.

یکی از اشتباهات رایج در خرید کفش ورزشی سالنی، انتخاب کفش با کفی نامناسب است. این انتخاب می‌تواند در آینده نه‌چندان دور، پیامدهای سنگینی را به دنبال داشته باشد.

خرید کفش ورزشی مناسب

کفش برای ورزش میدانی (زمین چمن)

ورزش‌های فوتبال، فوتبال آمریکایی، بیس‌بال و … در مجموعه ورزش‌های میدانی جای می‌گیرند. بازیکنان در ورزش‌های میدانی باید کفش‌های میخی یا استوک دار بپوشند. البته باید بدانید که طرح و شکل میخ یا استوک‌ها از ورزشی به ورزش دیگر متفاوت است.

کفش‌های میخی انواع مختلفی دارند. مثلاً برخی از استوک‌ها قابلیت تعویض و جداشوندگی دارند و می‌توان کفش را در ورزش دیگری نیز مورداستفاده قرار داد. در هنگام خرید این نوع کفش‌ها باید به جنس و کیفیت آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت. بازیکنان در ورزش‌های میدانی فعالیت فراوانی دارند و به همین دلیل توجه به کیفیت و ماندگاری حرف اول را در انتخاب آن‌ها میزند.

ازجمله اشتباهات رایجی که افراد در خرید کفش ورزشی مرتکب آن می‌شوند، باید به توجه بیش‌ازحد به رنگ و ظاهر کفش اشاره داشت. کفش‌های ورزشی زیبا، به‌ هیچ‌ عنوان کیفیت را تضمین نمی‌کنند و هیچ‌چیز هم جای کیفیت را نمی‌گیرد.

خرید کفش ورزشی فوتبال

کفش ورزشی برای انواع ورزش

در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که سایر ورزش‌ها مانند دوچرخه‌سواری، گلف، دوومیدانی و … باید به‌وسیله کفش‌های مخصوص به خودشان انجام شوند.

پس هرگز فکر نکنید که با یک جفت کفش ورزشی معمولی، می‌توان تمام ورزش‌ها را به نحو احسن انجام داد. این کار بدون شک باعث بروز مصدومیت‌های شدید می‌شود! شاید در روزها و ماه‌های اولیه متوجه این موضوع نشوید، ولی مطمئن باشید دیر یا زود، این مصدومیت‌ها و مشکلات فیزیکی به سراغتان خواهند آمد.

خرید کفش ورزشی برند

کفش اسپرت ورزشی زنانه

 

اشتباهات رایج در خرید کفش ورزشی

در ادامه این مقاله به برخی از اشتباهات رایج در خرید کفش ورزشی اشاره خواهیم کرد. به موارد زیر دقت کنید:

1 – خرید کفش ورزشی برند مهم است؟

معمولاً ما با ورود به مغازه کفش‌فروشی، از فروشنده می‌خواهیم بهترین کفش از معتبرترین برند را به ما معرفی کند! البته این کار اصلاً اشتباه نیست! ولی شاید این باور در ما ایجاد شود که چون این کفش برند است، باید حتماً آن را بخریم.

درواقع هر یک از ما دارای ساختار فیزیکی منحصربه‌فردی هستیم! ازاین‌رو باید کفشی را انتخاب کنیم که پاهایمان در آن احساس راحتی داشته باشند. این مهم‌ترین نکته است.

2 – سایز کفش ورزشی و سایز کفش رسمی

سایز کفش ورزشی خود را با سایز کفش رسمی نخرید، همان‌طور که می‌دانید امروزه برندهای کفش ورزشی متنوعی در سراسر جهان وجود دارند. هریک از آن‌ها ممکن است شیوه سایزبندی مختص به خود را داشته باشند! ازاین‌رو نباید در هنگام خرید کفش ورزشی به سایز عادی پایتان توجه کنید. سایزبندی کفش‌های ورزشی کاملاً نسبت به کفش‌های رسمی متفاوت است.

پس برای جلوگیری از وقوع چنین اشتباهی، در هنگام خرید از فروشنده بخواهید تا پایتان را دوباره اندازه‌گیری کند.

3 – کفش ورزشی را قبل از خرید بپوشید

همیشه در هنگام خرید کفش ورزشی، ابتدا کفش موردنظر را پوشیده و کاملاً امتحان کنید. خیلی از ما عادت داریم، کفش ورزشی را بدون امتحان کردن بخریم یا آن را به صورت آنلاین سفارش دهیم. در صورتی که خرید آنلاین انجام می‌دهید حتما اندازه‌ها و چارت سایز فروشگاه اینترنتی و برند مورد نظر خود را مشاهده کنید. برای اطمینان از برندهای کفشی که قبلا استفاده کرده‌اید خرید کنید. در خرید اینترنتی کفش به محض آنکه کفش به دست شما رسید آن را بر روی فرش تمیز پوشیده و امتحان کنید تا اگر مشکلی در سایز آن وجود داشت با فروشگاه تماس بگیرید.

درواقع شما باید ابتدا کفش را بپوشید تا از مناسب بودن پهنا، سایز و حتی سبکی کفش اطمینان حاصل کنید. همچنین به شما توصیه می‌کنیم تا در هنگام خرید چند گام سریع یا چند حرکت مخصوص ورزشی را با کفش‌های جدیدتان انجام دهید. این کار کمک می‌کند تا بتوانید از مناسب بودن کفش در شرایط سخت یا مسابقه، مطمئن شوید.

4 – کفش‌های ارزان‌قیمت را نخرید!

بسیاری از ما به دنبال خرید اجناس ارزان هستیم اما لطفاً این عادت را در خرید کفش ورزشی، کنار بگذارید زیرا کفش ورزشی با سلامت فیزیکی شما ارتباط مستقیم دارد.

از این‌ رو بهتر است کفش‌هایی با قیمت مناسب و البته با کیفیت بخرید تا در دراز مدت با مشکلات جسمی و مصدومیت مواجه نشوید. آسیب دیدگی به دلیل استفاده از کفش نا مناسب شایع است و استفاده از کفش با کیفیت ورزشی از بروز آن جلوگیری می‌کند.

5 – در خرید کفش ورزشی به حرف دوستان توجه نکنید

برخی افراد برای خرید کفش ورزشی از دوستانشان نظرخواهی می‌کنند. دوستان هم به آن‌ها کفشی که خودشان پوشیده‌اند را پیشنهاد می‌دهند! در چنین مواقعی افراد هم به نظر دوست خود توجه کرده و همان کفش را می‌خرند. این کار کاملاً اشتباه است.

شما باید به فروشگاه رفته و چند کفش ورزشی را امتحان کنید. سپس هرکدام که برایتان مناسب‌تر بود را بخرید! درواقع اگر دوستتان در یک کفش ورزشی احساس راحتی می‌کند، دلیلی ندارد که شما هم در آن کفش راحت باشید.

اصول خرید کفش ورزشی

همه ما به نحوی اشتباهات رایج در خرید کفش ورزشی را مرتکب شده‌ایم! اما از حالا به بعد دیگر نباید اشتباه کنیم! با توجه به نکات ارائه‌شده در این مقاله، می‌توانید در دفعات آینده، خرید بهتری داشته باشید.

کفش ورزشی مناسب، باعث افزایش میزان تأثیرگذاری ورزش بر بدن خواهد شد! درواقع شما می‌توانید با یک کفش ورزشی باکیفیت؛ فرم و حالت بهتری را در بدنتان ایجاد کنید. همچنین این کار باعث می‌شود تا میزان خطرات، آسیب‌های احتمالی و البته مصدومیت تا حد بسیار زیادی از شما روی‌گردان شود. پس همواره در خرید کفش ورزشی، نهایت دقت خود را به کار بگیرید.