کفش پاشنه‌بلند

کفش پاشنه‌بلند و آسیب‌های پوشیدن مداوم آن

کفش پاشنه‌بلند از دیرباز کفش مورد علاقه زنان بوده که در مراسم رسمی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این نوع کفش در گذشته نه چندان دور جزئی از لباس معمول زنان در محیط‌های کاری بود. به مرور به دلیل تغییر مد و استفاده از کفش ورزشی در فشن روز و استایل‌های کژوال استفاده روزانه از این کفش در میان زنان محدود شد.

استفاده مداوم و هر روزه از کفش پاشنه‌بلند لطمات جبران‌ناپذیری به پا وارد می‌کند و به همین جهت کارشناسان معتقدند که زنان برای حفظ سلامت خود از پوشیدن طولانی‌مدت و خرید کفش زنانه ارزان خودداری کنند.

کفش پاشنه‌بلند

آسیب کفش پاشنه‌بلند

حتماً شما هم با پوشیدن کفش پاشنه‌بلند احساس خوش‌تیپی و اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌کنید. کفش پاشنه‌بلند در ابتدا شاید به بلندتر کردن قد شما و خوش‌فرم کردن اندامتان کمک کند؛ اما استفاده طولانی‌مدت از این نوع کفش‌ها، آسیب‌ها و عوارض زیادی به همراه دارد.

آیا از عوارض پوشیدن کفش پاشنه‌بلند بر روی بدن خود آگاه هستید؟ با ما همراه باشید تا به معرفی برخی از مهم‌ترین آسیب‌های پوشیدن مداوم این‌گونه کفش‌ها بپردازیم.

آُسیب پوشیدن طولانی کفش زنانه

کفش تخت زنانه

 

آسیب‌های کفش پاشنه‌بلند برای زنان

چنانچه بلندی پاشنه کفش بیشتر از ۲ تا ۳ سانتی‌متر باشد، باعث اختلالات تعادلی و عدم تعادل در راه رفتن می‌شود که درنتیجه پیچ‌خوردگی، درد مچ پا و آسیب رباط را در پی دارد. از سویی دیگر، وجود کفی مناسب یکی از ویژگی‌های کفش ایده آل است. از جمله وظایف یک کفی خوب، حفظ قوس طولی و عرضی پا و ایجاد راحتی پنجه‌ها است، در غیر این صورت در درازمدت، انگشت شست پا منحرف می‌شود و بیماری بیرون‌زدگی شست پا یا Bunions رخ می‌دهد.

این بیماری در سنین میان‌سالی منجر به دردهای شدید در ناحیه مفصل شست پا شده که معمولاً با عمل جراحی درمان می‌شود. از دیگر عوارض ناشی از پوشیدن مداوم کفش پاشنه‌بلند شامل شکستگی مچ پا، کوتاه شدن طول عضلات پشت ساق پا، آرتروز، انحراف راستی بدن، صدمات تاندون، کمردرد، ضایعات استخوانی و… است. در ادامه این مقاله به برخی از مهم‌ترین این عوارض اشاره‌شده است:

بیرون زدگی شست پا یا بونیون Bunions

بیرون زدگی شست پا یا بونیون Bunions

رشد ناخن‌های پا به داخل گوشت

یکی از عوارض شایع پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند، رشد غیرعادی ناخن‌های پا به داخل گوشت است. این عارضه که با نام اونيکوکريپتوز (onychocryptosis) شناخته می‌شود، به دلیل وارد آمدن فشار به ناخن‌های بزرگ پا رخ می‌دهد که این امر منجر به رشد نامناسب و فرورفتگی ناخن در انگشت پا و فشردگی انگشتان پا به یکدیگر می‌شود. لازم به ذکر است که افراد مبتلابه دیابت نوع ۲ باید از پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند خودداری کنند؛ زیرا در صورت مواجه با چنین عارضه ناخوشایندی، گردش خون در پاهایشان محدود می‌شود.



ست کردن کفش با انواع لباس



کفش پاشنه‌بلند و درد مفصل زانو و ساق پا

فشار به زانوها یکی دیگر از آسیب‌های پوشیدن کفش پاشنه‌بلند است. طبق بررسی‌های صورت گرفته، کفش‌ها با پاشنه‌بلند و پهن، ۲۶ درصد و کفش‌ها با پاشنه‌بلند و نازک، ۲۲ درصد فشار روی زانو وارد می‌کنند. از سویی، مایع مفصلی زانو در تغذیه و سلامت غضروف میان استخوان‌های مفصل زانو نقش بسزایی دارد. با افزایش فشار روی مفصل، فشار فزاینده‌ای به غضروف وارد می‌شود و درنتیجه تغذیه آن از مایع مفصلی با اختلال روبه‌رو می‌گردد، این امر سبب التهاب مفصل و بروز آرتروز می‌شود.

کمردرد و گودی زیاد آن

جهت حفظ تعادل در هنگام پوشیدن مداوم کفش‌های پاشنه‌بلند، باسن و ستون فقرات به جلو خم می‌شوند؛ درنتیجه علاوه بر تغییر در انحنای طبیعی قوس کمر می‌تواند تأثیر مخربی نیز بر تاندون آشیل داشته باشد. درواقع، کارکرد ناصحیح ماهیچه‌های کمر منجر به درد در عضلات پشتی مهره‌های کمر و ایجاد درد کمر می‌شود. این مسئله به‌خصوص در زنان سالمند، آشفتگی در شکل کلی بدن و گودی کمر را در پی خواهد داشت. لازم به ذکر است یکی از اختلالات انحنای ستون فقرات که افراد از آن رنج می‌برند، گودی کمر است.

رابطه کفش پاشنه‌بلند و سردرد

متخصصان پزشکی بر این باورند که منشأ برخی از سردردها، اختلالات گردنی یا گرفتگی‌های عضلات گردن است. افرادی که کفش‌های پاشنه‌بلند استفاده می‌کنند بیش از سایرین در معرض سردرد قرار دارند؛ زیرا بلندی پاشنه کفش منجر به افزایش قوس کمر می‌شود و برای جبران این قوس، کشیده شدن گردن به سمت جلو اتفاق می‌افتد؛ درنتیجه رشته‌های عصبی یک و دو گردنی تحت‌فشار قرار می‌گیرند. اختلالات ناحیه گردن به عوامل متعددی از قبیل تضعیف ساختار مهره‌ای در گردن و یا عادات نادرست زندگی مانند شرایط شغلی افراد و پوشیدن مداوم کفش‌های پاشنه‌بلند بستگی دارد.

عوارض کفش پاشنه‌بلند در میان‌سالی

استفاده از کفش‌های پاشنه‌بلند با ارتفاع بیش از ۳ تا ۴ سانتی‌متر آسیب‌های غیرقابل جبرانی مانند افزایش قوس کمر و قوس گردن، خم شدن زانوها و ستون فقرات پشتی را در پی دارند. این آسیب‌ها در طولانی‌مدت به‌صورت دردهای شدید در نواحی کمر، زانو و گردن ظاهر می‌شوند. احتمال وقوع عوارض زیان‌بار این پدیده در تمام سنین وجود دارد؛ اما در سنین بزرگ‌سالی به دلیل کاهش تعادل، افزایش احتمال افتادن و آسیب‌دیدگی، مشکلات دیگری را نیز به همراه خواهد داشت.

آسیب‌های پوشیدن مداوم کفشنتایج تحقیقات علمی درباره کفش پاشنه‌بلند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پوشیدن کفش پاشنه‌بلند مشکلات فراوانی را به‌ویژه در دوران بزرگ‌سالی و سالمندی افراد ایجاد می‌کند. کارشناسان بر این باورند که بانوان تنها در مواقع لزوم و کمتر از ۳ ساعت در روز می‌توانند از کفش‌های پاشنه‌بلند با پنجه نوک‌تیز استفاده کنند. به یاد داشته باشید که کفش‌های استاندارد جهت حفظ سلامت انگشتان پا و مهره‌های کمر دارای پاشنه حدود ۳ سانتی‌متر هستند.

آسیب‌های پوشیدن کفش پاشنه‌بلند

 

زنان و تغییر سبک زندگی

در چند دهه اخیر تغییرات بسیاری در فشن و نوع لباس پوشیدن مدل‌ها، استایلیست‌ها و سلبریتی‌ها اتفاق افتاده است. همزمان با از بین رفتن مد لاغری بیش از اندازه که مورد نکوهش افراد زیادی از جمله فمنیست‌ها و پزشکان بود زیرا باعث سو تغذیه مدل‌ها و ترویج لاغری بیش از اندازه در میان جوانان شده بود تغییرات دیگری نیز در فشن به وجود آمد از جمله استفاده از انواع کفش‌ها، کفش‌های پاشنه بلند با طراحی که کمتر آسیب‌زا بود و همچنین به نمایش گذاشتن زندگی روزمره مدل‌ها و بازیگران با کفش کتانی و تخت که تا پیش از این تنها تصاویر و فیلم‌های آنها با کفش پاشنه بلند دیده شده بود. این تغییرات باعث تغییر گسترده در زندگی زنان شد و کفش‌های تخت و کتانی مورد استقبال زنانی قرار گرفت که زمان زیادی از روز را در محیط‌های کاری می‌گذارندند

تغییر معیارهای زیبایی‌شناسی

با چنین تغییراتی بود که زیبایی تنها در استایل زنان با کفش پاشنه بلند خلاصه نشده و سایر کفش‌ها نیز زیبا در نظر گرفته شد و به روی استیج‌های فشن راه یافت. این تغییر نگاه به زنان اجازه انتخاب گسترده‌تری داد. هنوز هم کفش پاشنه بلند انتخاب اول زنان برای مراسم و مهمانی‌ها است ولی این کفش کمتر در طول روز استفاده می‌شود.

کفش پاشنه بلند

اهمیت سلامت برای زنان مدرن

در عصر حاضر زنان بیش از گذشته به پزشک مراجعه می‌کنند، آن‌ها چکاب‌های سالیانه را بیشتر از گذشته جدی گرفته و با تغییر سبک زندگی خود شیوه‌های سالم‌تری را برگزیده‌اند. انتخاب رژیم‌های غذایی سالم یکی از این انتخاب‌ها است. در سبک زندگی زنان مدرن لباس پوشیدن نیز با فشن مدرن هماهنگ است، تنوع در برگزیدن لباس و کفش، انتخاب ساده‌ترین طرح‌ها و استفاده از انواع لباس و کفش راحت که نشان‌دهنده فعالیت بیشتر زنان و ورزش کردن آن‌هاست بخشی از این تغییرات است. سلامتی در این عصر اهمیت ویژه‌ای پیداکرده و به همین جهت کفش پاشنه‌بلند که می‌تواند در استفاده طولانی‌مدت مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند انتخابی تنها برای مدت کوتاه است.



خرید کفش پاشنه بلند