حرید کفش

۶ روش برای خرید کفش طوری که تنگ نباشد

در خرید کفش چقدر وسواس به خرج می‌دهید؟ برای خرید کفش به چه نکاتی توجه می‌کنید؟ فقط ظاهر کفش را در نظر می‌گیرید با فاکتورهای دیگر هم برای شما مهم است؟ پاهای ما مدت‌زمان طولانی از روز را در کفش سپری می‌کنند. به همین دلیل باید بدانیم، چطور کفشی بخریم که تنگ نباشد؟ چند نکته کلی برای خرید کفش اهمیت دارد تا کفشی که می‌خریم علاوه بر زیبایی و کیفیت قابل استفاده نیز باشد، ممکن است کفشی بسیار زیبا باشد و شما در خرید آن دقت کرده و از کیفیت خوبی هم برخوردار باشد ولی وقتی برای بار اول آن را می‌پوشید پایتان را بزند و تنگ باشد. چطور می‌توانیم از بروز این مشکل ناخوشایند جلوگیری کنیم؟ برای یافتن جواب این سؤال، ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید تا ۶ روش برای آنکه کفشی به اندازه بخرید را بدانید.

چطور کفشی بخریم که تنگ نباشد؟

کفش‌ها در اکثر ساعات روز همراه ما هستند. وزن ما را تحمل می‌کنند و تمام تلاششان این است که ما احساس راحتی داشته باشیم! اما باید بدانید که تمامی این موارد به خود ما بستگی دارد. بسیاری از ما در هنگام خرید کفش، دقت کافی را به خرج نمی‌دهیم یا به مسائلی توجه می‌کنیم که در اولویت دوم قرار دارند.

مثلاً وقتی به ویترین مغازه کفش‌فروشی می‌رسیم؛ اولین کفشی که از لحاظ ظاهر و قیمت مناسب باشد را می‌خریم! درواقع شما باید اولویت‌بندی خود را در این زمینه تغییر دهید. برای خرید کفش، یکسری نکات اصولی و اولیه وجود دارد! در صورت رعایت این نکات همیشه کفش‌های راحت و مناسب به پا خواهیم کرد.

نکات زیر را بخوانید و در هنگام خرید کفش به کار بگیرید زیرا گاهی هنگام پوشیدن کفش برای خرید آن متوجه نکات زیر نیستیم و پس از خرید می‌بینیم که کفش برای ما تنگ است.

۱ اندازه یا سایز پای خود را بدانید

شاید این نکته خیلی ساده و پیش‌پاافتاده باشد اما شما باید قبل از خرید کفش؛ سایز و اندازه دقیق پای خود را بدانید. دانستن این موضوع خرید کفش را برایتان ساده می‌کند. گاهی شما سایزی را برای خرید عنوان می‌کنید که سایز دقیق پای شما نیست یا سایزی را می‌دانید که در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است سایز آمریکایی کفش را بدانید و بگویید شماره ۶ و فروشنده گمان کند شما سایز ایرانی را مد نظر دارید و کفشی با شماره ۳۶ برایتان بیاورد،‌در اینجا ممکن است به نظرتان کفش اندازه باشد و آن را بخرید و بعد ببینید که چقدر تنگ است. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که حجم و اندازه پای انسان مدام در حال تغییر است.

همین امر باعث می‌شود تا نتوانیم همیشه یک سایز خاص را از فروشنده درخواست کنیم! برای حل این مشکل، در بسیاری از فروشگاه‌های کفش، ابزاری برای اندازه‌گیری دقیق پا وجود دارد. از این طریق فروشنده می‌تواند سایز پای شما را به‌صورت کاملاً دقیق (در حد میلی‌متر) اندازه‌گیری کند! این ابزار احتمال خرید کفش تنگ را به حداقل می‌رساند.

خرید کفش

 

۲ زمان مناسب برای خرید کفش را بشناسید

در چه ساعتی از روز برای خرید کفش اقدام می‌کنید؟ حتماً با خودتان میگویید، مگر فرقی می‌کند؟ در جواب باید بگوییم که بله! شما باید کفش خود را در ساعات پایانی روز بخرید. درواقع زمانی که شما کل روز راه می‌روید و به انجام فعالیت‌های مختلف می‌پردازید، پاهایتان متورم می‌شوند! در چنین مواقعی، کفش به پاها فشار وارد کرده و فرد را کاملاً عصبی و کلافه می‌کند.

پس بهتر است که عمل اندازه‌گیری پا و خرید کفش را به ساعات پایانی روز موکول کنید! حتی به شما پیشنهاد می‌کنیم، اگر در حال خرید کلی لباس هستید، خرید کفش را در آخرین مرحله انجام دهید! با این راهکار، کفشی می‌خرید که تمام طول روز احساس راحتی را به شما منتقل می‌کند و برایتان تنگ نمی‌شود.

اهمیت سایز کفش در خرید

کفش رسمی مردانه

 

۳ کمی فضای آزاد برای پاهایتان در نظر بگیرید

همیشه در هنگام خرید کفش، کمی فضای اضافی (نیم سانتی‌متر) در پاشنه و جلوی کفش (یک سانتیمتر) در نظر بگیرید. فضای آزاد در قسمت جلویی کفش باید طوری انتخاب شود که انگشت بزرگ پایتان کاملاً در آن راحت باشد. همچنین فضای خالی بخش پشتی کفش نیز باید به‌گونه‌ای باشد که پاشنه پا در آن قسمت حرکت نکند.

به‌طورکلی زمانی که شما کفش را می‌پوشید، نباید به انگشت بزرگ پایتان فشار وارد شود. اگر این نکته را رعایت نکنید، نه‌تنها تنگ بودن کفش آزارتان می‌دهد، بلکه پاهایتان دچار تاول‌های بسیار دردناکی خواهند شد.

۴ در هنگام خرید کفش جوراب مناسب بپوشید

بسیاری از افراد در هنگام خرید کفش به جوراب‌هایشان هیچ توجهی ندارند.در واقع زمانی که شما قصد خرید کفش دارید، باید جورابی بپوشید که مناسب همان کفش باشد

برای مثال جوراب‌های نخی معمولی برای کفش‌های رسمی یا راحتی و جوراب‌های پشمی برای چکمه یا بوت مناسب هستند! در برخی موارد دیده شده که فرد در هنگام خرید یک کفش رسمی، جوراب‌های پشمی به پا داشته است. این کار انتخاب کفش مناسب را سخت می‌کند! ازاین‌رو زمانی که فرد کفش را جوراب‌های دیگری می‌پوشد با مشکل تنگی یا گشادی کفش مواجه می‌گردد.

کفش اسپرت زنانه

 

۵  در هنگام خرید کفش را بپوشید و طبیعی راه بروید

زمانی که یک کفش را می‌پسندید، ابتدا کفش را با جوراب مناسب در هر دو پای خود امتحان کنید! معمولاً زمانی که کفش را می‌پوشید، در ابتدا هیچ مشکلی وجود ندارد. ولی زمانی که چند قدم برمی‌دارید، متوجه تنگی یا گشادی کفش می‌شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که هنگام خرید، حدود ۵ دقیقه کفش را در حالت ایستاده و حین قدم زدن امتحان کنید! این نکته را همیشه رعایت کنید، بالأخص در هنگام خرید کفش ورزشی و کفش‌های پاشنه‌بلند.

۶ در خرید کفش مشکلات فیزیکی پاهایتان را در نظر بگیرید

برخی از افراد، یکی از پاهایشان نسبت به دیگری کمی بزرگ‌تر است. به همین منظور باید سایز کفش متناسب با پای بزرگ‌تر انتخاب شود. تا یکی از لنگه‌ها پا را نزند و بعدها باعث آزار نباشد. برای کفش پای کوچک‌تر یک کفی پهن بخرید و در آن قرار دهید و به این شکل یک جفت کفش به اندازه دارید. در مواردی که سایز پاهای کاملا با هم متفاوت باشد باید از فروشنده خواهش کنید تا لنگه‌های با سایز مختلف را به شما بدهد ولی به طور معمول سایز پاها کمتر از نیم سایز با هم اختلاف دارد که باید سایز خرید کفش را همان سایز پای بزرگ‌تر در نظر گرفت.

خرید کفش به اندازه

کفش مجلسی زنانه پاشنه کوتاه

 

چطور کفشی بخریم که تنگ نباشد

همه ما می‌توانیم با رعایت نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، کفشی بخریم که علاوه بر راحت بودن، تنگ نیز نباشد باور کنید یا نه؛ کفش تنگ و نامناسب در درازمدت مشکلات فیزیکی فراوانی را برای شما به وجود می‌آورد. ساده‌ترین این مشکلات کج شدن انگشتان پا به خصوص انگشت شصت و انگشت کوچک است که در مواردی به فرو رفتن ناخن در پا نیز منجر می‌شود. در مواقعی کار از تاول‌های درشت پا گذشته و باعث ایجاد زخم بر روی سطح پوست می‌شود بنابراین خریدن و استفاده از کفش به اندازه بسیار مهم است.

با توجه به این موضوع باید در هنگام خرید و انتخاب کفش، نهایت دقت را به خرج دهیم. درواقع مهم‌ترین موضوع این است که با پوشیدن کفش از همان لحظه نخست احساس راحتی داشته باشید! مطمئن باشید در هنگام خرید کفش، هیچ نکته‌ای مهم‌تر از راحتی نیست.

حال با مطالعه تمامی موارد ذکرشده، می‌دانیم چطور کفشی بخریم که تنگ نباشد و پای ما را در طولانی مدت آزار ندهد و باعث تغییر شکل انگشتان نشود.