راهنمای خرید کفش رانینگ

راهنمای خرید کفش پیاده‌روی و رانینگ

اشتباهات رایج در خرید کفش ورزشی چیست؟ تفاوت بین کفش رانینگ یا کفش مخصوص دویدن با کفش مخصوص پیاده روی چیست؟ نکات مهم و راهنمای خرید کفش ورزشی چیست؟ اگر اهل پیاده‌روی و ورزش‌های صبحگاهی هستید حتماً می‌دانید به پا داشتن کفشی مناسب تا چه اندازه مهم خواهد بود. اگر انتخاب مناسبی در این زمینه داشته باشید، می‌توانید با خیال راحت و با اطمینان خاطر بیشتری به ورزش روزانه بپردازید. برای انتخاب کفش مناسب پیاده‌روی و رانینگ معیارهای مختلفی از جمله طراحی، مواد اولیه و رنگ وجود دارد که قرار است در مقاله حاضر نکاتی در این زمینه بیان کنیم.

راهنمای خرید کفش

کفش‌های کتانی

مزیت کفش‌های کتانی به سایر هم‌قطارهایشان این است که صاحبان این نوع از کفش‌ها در کنار راحتی پا و جلوگیری از کمردرد، نگران خراب شدن کفش و مراقبت‌های روزانه از آن نخواهند بود. معمولاً کفش‌های کتانی انواع مختلفی دارند و این‌گونه نیست که به کفش‌فروشی برویم و یکی را انتخاب کنیم. برخی از آن‌ها برای پیاده‌روی‌های طولانی طراحی‌شده‌اند، برخی دیگر برای دویدن و حتی برای انجام ورزش‌های خاص. در ادامه مقاله قصد داریم نکاتی را برای انتخاب کفشی مناسب پیاده‌روی و رانینگ معرفی کنیم، پس همراه مجله مد و پوشاک استایل برتر باشید.

نکات مهم در انتخاب کفش مناسب پیاده‌روی

برای خرید کفش زمان خرید اهمیت ویژه دارد، توجه به کاربرد کفش و همچنین مواد مورد استفاده در تولید آن نیز ضروری است. در اینجا چند نکته مهم در خرید کفش پیاده‌روی را شرح داده‌ایم.

به وزن کفش توجه کنید

در انتخاب کفش مناسب دویدن و پیاده‌روی، وزن از جمله عواملی است که از اهمیت زیادی برخوردار است. کفش‌های مناسب پیاده‌روی و دویدن علاوه بر  سبک بودن، باید از موادی مرغوب نیز تهیه‌شده باشند؛ به‌عنوان‌مثال برخی از کفش‌های مرغوب در این مورد دارای رویه‌ای پارچه‌ای از جنس ماده شیمیای EVA هستند که این مواد علاوه بر ایجاد حس راحتی، باعث کاهش وزن کفش خواهند شد.

قابلیت تنفس داشته باشد

از آنجایی‌که در زمان دویدن سوخت‌وساز بدن افزایش می‌یابد، بهتر است که کفش‌های مناسب این فعالیت، فضایی برای خروج هوا داشته باشند؛ چراکه این مورد به خنکی پاها نیز کمک بسیار زیادی خواهد کرد. همچنین ورود و خروج هوا در کفش‌هایی با روکش پارچه نیز بیشتر صورت می‌گیرد. با توجه به این نکته مهم، امروزه کمپانی‌های بزرگ نیز از تکنولوژی‌های جدیدی برای تولید کفش‌هایی با چنین ویژگی بهره می‌برند، نمونه‌ای از آن را می‌توان در کفش‌های کمپانی آدیداس که فناوریClimaChill  را در طراحی کفش‌ها به کار می‌گیرد مشاهده کرد.

انعطاف‌پذیر باشد

میزان انعطاف‌پذیری کفش در زمان دویدن از نکات دیگری است که باید موردتوجه قرار بگیرد؛ چراکه عدم توجه به این نکته باعث ایجاد درد در ناحیه تاندول و پشت ساق پا خواهد شد. یکی از راه‌هایی تشخیص انعطاف‌پذیری کفش، این است که پاشنه کفش را نگه‌داشته و نوک آن را به سمت زمین خم‌کنید، اگر این عمل به‌راحتی صورت بگیرد؛ یعنی کفش از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار است.

میزان ضربه‌پذیری

این ویژگی به زیره و لایه میانی کفش مربوط می‌شود. توجه به لایه زیره و میانی از دیگر نکاتی است که در  انتخاب کفش مناسب پیاده‌روی و دویدن باید در نظر داشته باشید. زیره کفش‌ پیاده‌روی و دویدن باید قوس‌هایی در ناحیه میانی داشته باشد. این قوس‌ها باعث می‌شوند که فشار و ضربه‌های کمتری به پا وارد شود. کمپانی‌های تولیدکننده کفش‌های ورزشی در تلاش هستند که از موادی سبک و درعین‌حال باقابلیت تحمل فشار بالا تولید کنند که علی‌رغم وزن سبک از انعطاف‌پذیری بالایی نیز برخوردار باشند.

طراحی مناسب

احساس راحتی در پاها از تمام اهداف یک کفش مناسب است که این موضوع در مورد کفش‌ ورزشی نیز در اولویت تولیدکنندگان این نوع محصولات قرار دارد. کفش‌های پیاده‌روی و دویدن معمولاً رویه‌ای کوتاه دارند و در آن‌ها پاشنه پا به‌صورت آزادانه قادر به حرکت است. همچنین قسمت پنجه این نوع از کفش‌ها پهن‌تر از کفش‌های معمولی است و وجود فضای کافی از ایجاد فشار در انگشتان پا جلوگیری می‌کند.

معرفی چند تکنولوژی به کار رفته در کفش‌های امروزی

در خرید کفش ورزشی به خصوص کفش رانینگ و واکینگ بهتر است از برندهایی خرید کنید که تکنولوژی‌های نوین را در کفش خود مورد استفاده قرار می‌دهند و یا از ویژگی‌ جدید به کار رفته در این کفش‌ها اطلاع داشته باشید تا انتخاب مناسبی کنید. چند تکنولوژی در کفش‌های ورزشی را در زیر مرور می‌کنیم: 

تکنولوژی Boost در آدیداس

یکی از تکنولوژی‌های جدید به کار رفته در کف‌های ورزشی آدیداس تکنولوژی Boost است. این تکنولوژی باعث می‌شود فشار و ضربه‌های واردشده به پا کم شده و با این عمل انرژی کمتری از پاها گرفته شود.

راهنمای خرید کفش تکنولوژی boost

تکنولوژی Boost در آدیداس

 

تکنولوژی Z Pump در ریباک

تکنولوژی Z Pump دستاورد جدید دیگری است که در کفش‌های ریباک از آن‌ها استفاده می‌شود. این دستاورد جدید باعث می‌شود تا کفش‌ها حین ایجاد راحتی در پا به شکل مطلوبی قالب پا شوند که در افزایش عملکرد و بازدهی ورزشکاران تأثیر بیشتری خواهد داشت.

تکنولوژی Z Pump خرید کفش ریباک

تکنولوژی Z Pump در ریباک

 

تکنولوژی FlyWire در نایک

این تکنولوژی نوع دیگری از دستاوردهای مربوط به قالب پا است که در محصولات نایک وجود دارد و باعث می‌شود که کفش بتواند پاها را به خوبی درگیر کند. همچنین این تکنولوژی در رویه کفش استفاده می‌شود و به وزن سبک آن نیز کمک قابل‌توجهی می‌کند.

خرید کفش فلای

تکنولوژی FlyWire در Nike

 

تکنولوژی Endofit در کفش‌های سالومون

این فناوری با هدف حس راحتی بیشتر ایجادشده است. کفش‌هایی که به این شیوه تولید می‌شوند دوختی شبیه به جوراب داشته و باعث آسودگی پاها خواهند شد.

تکنولوژی Endofit

تکنولوژی Endofit

 

تکنوژی Micro G در کفش‌های آندرآرمور

تکنولوژی Micro G علاوه بر ایجاد وزن سبک در کفش از ضربه‌ها و فشارهای واردشده و اثرات بد آن‌ها بر روی پاها جلوگیری می‌کند. همین‌طور ایجاد انعطاف‌پذیری در زمان ورزش از دیگر دستاوردهای تکنولوژی کفش‌های آندرآمور است.

نمونه‌ای از تکنولوژی Micro G

 

چطور  کفش پیاده‌روی مناسب خود را بخریم؟

گاهی اوقات افراد توجهی به کفش مناسب ورزشی خود ندارند و بدون دقت ممکن است انتخاب‌های نامناسبی داشته باشند؛ اما توجه به این نکته ضروری است که راحتی پاها باید از اولویت‌های شما در زمان دویدن باشد. در صورت بروز ناراحتی در پاها گاهی می‌توان آثار آن را نیز در دردهای کمری و یا سایر عضلات مشاهده کرد. در این راستا لازم است علاوه بر نام برند و توجه به مبلغی که برای خرید کفش می‌پردازید باید به عواملی مانند وزن، میزان انعطاف‌پذیری، طراحی مناسب و قابلیت تنفس کفش توجه داشته باشد تا بتوانید در کنار ورزش و نشاط، سلامت عضلات و پاهای خود را نیز تضمین کنید. پس برای خرید کفش رانینگ خود به این توجه کنید که چه ویژگی‌اهایی را پوشش می‌دهد و برای شما مناسب است یا خیر.